Uppdatering: B-uppsats
Tänkte att alla skulle få ta del av denna process och så tänkte jag skriva lite om hur det går så att jag känner att vi har kommit någon vart. Igår fick vi ämnesområdet tilldelat, så jag, Mickis och Maria ska skriva inom området visuell varumärkeskommunikation. Vi har bestämt oss för att titta på hur varumärkeskommunikationen påverkar vår uppfattning om företaget. Dvs hur man får profil, image och identitet att stämma vöerens. Vi vill antingen rikta in oss på ett märke som tillverkar choklad, eller göra jämförelser mellan två eller flera olika märken. De vi funderat på är Marabou, Lindt, Euroshopper, Cloetta och Anthon Berg. Vi vill alltså titta närmre på vilka värderingar de kommunicerar ut med sin grafiska design av förpackningar och hur de kommunicerar ut sitt varumärke.
Idag har vi suttit hela dagen och letat vetenskapliga artiklar och litteratur. Svårt att hitta något inom ämnet visuell varumärkeskommunikation eftesrom det knappt finns någon forskning alls.
Vi konsulterade Jeanette för att få det konstaterat att det inte finns någon forskning inom detta område och vi måste utgå ifrån ett kommunikativt perspektiv istället men att fokus ligger på den visuella kommunikationen. Vi ska alltså skriva all teori utifrån ett strategiskt kommunikativt perspektiv eller marknadsperspektiv.
Nu börjar vi få lite me rkoll på grejerna. Så nu ska vi läsa igenom den litteratur vi samlat in och se om det finns något relevant som vi kan använda oss av i teori delen. Vi ska också kolla igenom tidigare uppsatser för att förstå hur vi ska lägga upp rapporten. Hittade en C-uppsats som berör vårat ämne som vi eventuellt kan använda oss av, antingen som källa eller somm mall, tummen upp för det!
Ja, så där ligger vi nu, vilket innebär att jag bör lämna datorn ifred nu och ta tagi i böckerna som ska gås igenom: Building strong brands & Premium, volym eller budgetmärke? Samt en artiklel.
Idag har vi suttit hela dagen och letat vetenskapliga artiklar och litteratur. Svårt att hitta något inom ämnet visuell varumärkeskommunikation eftesrom det knappt finns någon forskning alls.
Vi konsulterade Jeanette för att få det konstaterat att det inte finns någon forskning inom detta område och vi måste utgå ifrån ett kommunikativt perspektiv istället men att fokus ligger på den visuella kommunikationen. Vi ska alltså skriva all teori utifrån ett strategiskt kommunikativt perspektiv eller marknadsperspektiv.
Nu börjar vi få lite me rkoll på grejerna. Så nu ska vi läsa igenom den litteratur vi samlat in och se om det finns något relevant som vi kan använda oss av i teori delen. Vi ska också kolla igenom tidigare uppsatser för att förstå hur vi ska lägga upp rapporten. Hittade en C-uppsats som berör vårat ämne som vi eventuellt kan använda oss av, antingen som källa eller somm mall, tummen upp för det!
Ja, så där ligger vi nu, vilket innebär att jag bör lämna datorn ifred nu och ta tagi i böckerna som ska gås igenom: Building strong brands & Premium, volym eller budgetmärke? Samt en artiklel.
Kommentarer
Trackback